blog
11 september, 2020 6 minuten leestijd

Starten met E-mail Marketing

Carel Schrier Carel Schrier
(BlogAuthor: { "avatar" : "https://app.hubspot.com/settings/avatar/4b22bd36287d9b0dabee64c969ccb94c", "bio" : "Hoi ik ben Carel! Online marketeer, altijd bezig met vernieuwing en ontwikkeling!", "cdnPurgeEmbargoTime" : null, "cosObjectType" : "BLOG_AUTHOR", "created" : 1585427895884, "deletedAt" : 0, "displayName" : "Carel Schrier", "email" : "carel@addmark.nl", "facebook" : "https://www.facebook.com/addmarknl", "fullName" : "Carel Schrier", "gravatarUrl" : "https://app.hubspot.com/settings/avatar/4b22bd36287d9b0dabee64c969ccb94c", "hasSocialProfiles" : true, "id" : 27702927703, "label" : "Carel Schrier", "language" : "nl", "linkedin" : "https://www.linkedin.com/in/carelschrier/", "name" : "Carel Schrier", "portalId" : 7066865, "slug" : "carel-schrier", "translatedFromId" : null, "translations" : { }, "twitter" : "https://twitter.com/addmarknl", "twitterUsername" : "@addmarknl", "updated" : 1661776095945, "userId" : null, "username" : null, "website" : "https://www.addmark.nl" })
Delen

E-mail is het kanaal om vaste klanten te creëren en te behouden. Een vaste klant levert immers meer op dan iedere keer een nieuwe klant aantrekken. Dit kost veel tijd en marketingbudget, terwijl je met gebruik van mailing een huidige klant net wat extra aandacht kan geven om deze te behouden en een herhaal aankoop kan stimuleren. Lees verder hoe jij kan starten met E-mail Marketing. 

Waarom e-mail marketing?

Deze marketing vorm is zeer geschikt voor de inzet van klantbehoud en heeft daarnaast nog vele voordelen:
  1. Middels een e-mail naar het klantenbestand kun je snel extra verkeer naar de website leiden;
  2. Met gebruik van e-mail kun je snel op actualiteiten inspelen;
  3. De data (emailadressen) is al toegankelijk en daarmee is e-mail een goedkope vorm van marketing;
  4. Het delen van kennis en op de hoogte houden van je klanten gaat makkelijk en wordt gezien als extra service;
  5. Structurele inzet van e-mail zorgt ervoor dat je bij jouw klanten zichtbaar blijft.

Op deze manier bouw je een relatie op met klanten. Jouw bedrijf wordt gezien en de klanten raken steeds meer vertrouwd met de producten en of diensten die jij levert. Doordat jouw klanten volledig op de hoogte zijn en het bedrijf goed kennen, wordt de drempel steeds lager om jouw bedrijf ook bij anderen aan te bevelen.

Welke programma’s kun je gebruiken?

Er zijn genoeg programma’s die je kunt gebruiken voor het verzenden van e-mails naar je klantenbestand. Hierbij is het noodzakelijk om een CRM-systeem in te richten door het volledige klantenbestand te importeren in het gewenste programma. Een CRM-systeem bestaat in de basis uit emailadressen en kun je naar wens verder inrichten met meer klant data. Denk hierbij aan; naam, geboortedatum, woonplaats, bedrijf enzovoort.

Vele programma’s zijn tot een X-aantal e-mailadressen gratis te gebruiken. Dit maakt het extra voordelig en interessant. Een bekend programma dat vaak wordt gebruikt is MailChimp. Een laagdrempelig platform waar je zo mee kan starten. Bovendien bieden zij verschillende abonnementen aan waarvan de gratis variant al een mooie uitkomst biedt voor een klantenbestand tot 2.000 contacten. Meer informatie over de mogelijkheden en abonnementen kun je hier vinden.

Wanneer je naast e-mail marketing ook als bedrijf slim wilt groeien raden we aan om te starten met de producten van HubSpot. HubSpot biedt verschillende gratis producten waaronder een CRM-systeem en e-mail marketing. Bovendien verloopt deze gratis toegang nooit en kun je tot 1.000.000 contactpersonen toevoegen. Alle mogelijkheden met de producten en abonnementen van HubSpot kun je hier vinden. 

Als officieel HubSpot Partner bieden we daarnaast de juiste ondersteuning om je op weg te helpen en te starten met E-mail Marketing binnen HubSpot.

ONDERSTEUNING

Toestemming; mag je iedereen mailen?

Helaas is het niet mogelijk naar iedereen een mail te sturen. De Telecommunicatiewet heeft regels als het gaat om ongevraagde (commerciële) communicatie. Mensen en bedrijven mag je dus enkel een email sturen op het moment dat:
  1. ze klant bij je zijn;
  2. je vooraf toestemming hebt gekregen;
  3. het communicatiekanaal specifiek is opengesteld voor bepaalde berichten.

Behalve toestemming is het ook goed om na te denken over een dubbele opt-in. Met een dubbele opt-in vraag je nogmaals toestemming bij de eigenaar van het e-mailadres. Dit is wettelijk niet verplicht om te doen, maar hiermee zorg je voor een schoon klantenbestand en stuur je een e-mail naar de personen die deze ook werkelijk willen ontvangen.

Behalve toestemming is het verplicht om in alle commerciële communicatie via onder andere de e-mail een opt-out toe te voegen. Een opt-out geeft de eigenaar van het e-mailadres de mogelijkheid om uit te schrijven voor jouw commerciële communicatie.

Hoe zorg je voor een gepersonaliseerde e-mail?

De open rate van gepersonaliseerde mailing is gemiddeld 26% hoger dan een standaard mailing. Belangrijk om de e-mail dus gepersonaliseerd te maken. Op een simpele manier kun je hier al mee starten door aan het klantenbestand de voor- en eventueel achternaam toe te voegen aan het juiste adres. Hiermee maak je het mogelijk om de aanhef van de mail of al in de onderwerpsregel jouw klant aan te spreken bij zijn of haar voornaam. Een veel voorkomende en makkelijke manier om extra goodwill te creëren is door jouw klant te verrassen op zijn of haar verjaardag. Met de juiste data kun je op dit specifieke moment inspelen met een relevant cadeau.

e-mail goodwill

 

Hoe maak je de e-mail relevant?

Op het moment dat je meer klant data gaat verzamelen krijg je steeds meer mogelijkheden om de e-mail relevantie te verhogen. Zo is het bijvoorbeeld interessant om de interesses van klanten te achterhalen. Vrouwenkleding zal interessanter zijn voor de vrouwelijke doelgroep en accessoires voor een hond zijn enkel relevant voor klanten met een hond als huisdier.

Naast het in kaart brengen van de interesses van jouw klantenbestand kun je ook kijken naar het gedrag van jouw klanten. Zo krijg je al veel inzichten uit het gedrag op de website en kun je op basis van intentie de juiste e-mail sturen. Op het moment de jouw klant een product heeft toegevoegd aan het winkelmandje, maar de aankoop niet heeft afgemaakt, wil je deze klant natuurlijk herinneren aan dit mooie product en net dat extra zetje geven om de aankoop toch af te maken. En zo zijn er vele intenties die interessant zijn om op in te spelen. Dit proces kun je binnen HubSpot E-mail marketing gemakkelijk automatiseren met het gebruik van flows. Zo stel je standaardregels in om in te spelen op verschillende intenties zoals hieronder.

e-mail flow

 

Het juiste e-maildesign

Voordat je een e-mail gaat opmaken is het belangrijk om het doel van de e-mail helder te hebben. Het e-maildesign hangt hiermee samen, omdat de actie die aansluit bij het doel juist moet worden weergegeven.

Het is binnen HubSpot E-mail marketing makkelijk om een vanuit een standaard template jouw e-mail op te bouwen. Er is veel keus, van vrij basic varianten tot creatieve templates.

e-mail template basic

e-mail template creatief

Vervolgens is het belangrijk dat de e-mail een doorvertaling is van de huisstijl van jouw bedrijf. Denk hierbij aan het aanpassen van de kleurcode, lettertype, tone of voice, beeldgebruik en logo. Deze zaken zijn makkelijk aan te passen binnen het gekozen template en middels drag en drop kun je alle boodschappen kwijt in het gekozen template.

Daarnaast is het belangrijk om de e-mail responsive te maken, zodat deze op een juiste manier op verschillende devices getoond zal worden. Veel van de klanten zullen jouw e-mail ook via de telefoon of tablet openen, dan wil je ook dat de content goed te zien is. Binnen het programma kun je dit tijdens het bouwen in de gaten houden en zaken aanpassen.

Op het moment dat je het e-maildesign verder wilt professionaliseren en op zoek bent naar het design dat naadloos aansluit bij jouw wensen en huisstijl kun je je verder oriënteren. Gebruik bijvoorbeeld het artikel ‘15 of the Best Email Newsletter Templates and Resources to Download Right Now’ van HubSpot.

 

Test om verder te optimaliseren

Met kleine aanpassingen kun je een e-mail steeds verder optimaliseren. Het is dus belangrijk om de content die je verstuurd allereerst door te meten, maar er ook mee te gaan testen. Het zou zomaar kunnen dat je met een kleine aanpassing veel meer impact kan creëren.

Onderdelen die belangrijk zijn om verdere stappen in te maken zijn bijvoorbeeld de onderwerpsregel om de open rate te vergroten. Test eens met een emoticon of het aanspreken bij de voornaam van jouw klant. Verzamel daarnaast gegevens om te kijken wanneer het juiste moment is om te verzenden. Wellicht kun je het verkeer vanuit de e-mail naar de website verder vergroten door de CTA (call to action) in de knop net anders te verwoorden.

Wil jij aan de slag met e-mail marketing of jouw e-mail marketing naar een volgend niveau tillen? Bekijk de mogelijkheden bij AddMark of neem direct contact met ons op.

 

Meerdere blogs