Naomi Wouterse

Naomi Wouterse

Hoi ik ben Naomi! Online marketeer, ik verzorg voor jou optimale campagnes!

Introductie van beeldextensies in Google Ads

03 juni, 2021

<span id=Introductie van beeldextensies in Google Ads">

Meer opvallen in Google Ads met de nieuwe beeldextensies. Google heeft een nieuwe vorm van extensies uitgebracht, namelijk beeldextensies. Met de beeldextensies in Google Ads is het mogelijk om verschillende beelden toe te voegen als aanvulling op de bestaande tekstadvertenties.

Trek met aantrekkelijk en relevant beeldmateriaal de aandacht in Google en leidt zo meer bezoekers naar je website. Met pakkende en relevante beelden kan je je onderscheiden van de concurrent en val je nog meer op in de zoekresultaten!

Belangrijk om te weten is dat het momenteel om een bèta functionaliteit gaat en het dus mogelijk nog niet beschikbaar is voor alle Google Ads accounts.

Hoe werken beeldextensies?

Wanneer je beeldextensies instelt in Google Ads is dit een aanvulling op je normale51d3a35a-d3d6-4f17-ab6e-706ea18fed2a tekstadvertentie. Om deze reden blijft het belangrijk om de advertenties goed in te stellen en ook te blijven optimaliseren.

Degene die dan een zoekopdracht invoert in Google ziet dan het volgende:

  • De koppen
  • De beschrijving
  • De URL
  • De afbeelding

 

 

Waar moet je op letten bij het instellen?

Aan de beeldextensies in Google Ads zitten wel enkele eisen en richtlijnen waar je je aan moet houden. Zo kan je maximaal 20 afbeeldingen uploaden en moeten deze van hoge kwaliteit zijn.

Het is ook belangrijk om gebruik te maken van beeldextensies die relevant zijn voor jouw zoekwoorden. Dit doet Google zodat je niet zomaar elke afbeelding kan uploaden, maar dat ze ook echt moeten passen bij het account en je website. In de afbeeldingen mag geen gebruik gemaakt worden van tekst of logo's, houd hier dus rekening mee wanneer je beeldextensies wilt gaan gebruiken.

Verder moet de afbeelding voldoen aan verschillende specificaties en controleert Google de afbeeldingen grondig. Het kan 5 werkdagen duren voordat alles goedgekeurd is. Goed om daar dus rekening mee te houden binnen de planning.

beeldextensies-specificatiesHoe worden de kosten in rekening gebracht?

De kosten voor de beeldextensies worden in rekening gebracht op basis van kost per klik (CPC). Dit is dus vergelijkbaar met de CPC die ook vaak gebruikt wordt bij tekstadvertenties. Je betaalt dus pas voor de beeldextensie wanneer er ook echt iemand op klikt. Deze kosten zijn ongeveer gelijk met de kosten op een tekstadvertentie die je gewend bent.

 

Tips & tricks voor effectieve beeldextensies

Het instellen van de juiste beeldextensies neemt nog best wat tijd met zich mee en is een proces om te gaan testen welke beeldextensies het beste werken voor jouw bedrijf. Wij geven je graag enkele tips om te starten met beeldextensies.

 

  1. Zorg dat de beeldextensie aansluit bij je account structuur

De beeldextensies zijn in te stellen op verschillende niveaus. Zo kan je kiezen om dit op account niveau in te stellen, maar ook op campagneniveau. Wat het beste werkt is per account verschillend. Is je account algemeen ingesteld? Dan zouden we adviseren om de beeld extensie op accountniveau in te stellen. Heb je meerdere specifieke campagnes? Ga dan voor de extensie op campagne niveau.

 

  1. Zorg voor de juiste afmetingen van de afbeeldingen

De beelden kunnen met verschillende afmetingen geüpload worden. Dit kan zowel een vierkant als een liggend beeld zijn. Wij adviseren om beide te uploaden en door Google Ads te laten testen welke het beste werkt. Dit kan middels experimenten.

 

  1. Zorg voor drie afbeeldingen per extensie

Advertenties, en nu dus ook beeldextensies, presteren altijd het beste wanneer er gebruik gemaakt wordt van drie verschillende opties. Zorg er dus voor dat je per extensie werkt met drie verschillende beelden. Zo kan er goed getest worden en kunnen de prestaties van de verschillende beelden ook echt tegen elkaar afgewogen worden.

 

  1. Blijf testen en optimaliseren

Belangrijk in Google Ads is om altijd te blijven testen met verschillende advertenties en waar nodig te blijven optimaliseren. Zo ook bij de beeldextensies. Werk met verschillende varianten of maak een experiment aan waarbij je verschillende versies test. Met de ontwikkelingen in de online wereld is het belangrijk om altijd te blijven testen. Zo krijg je inzicht in wat er relevant is voor je potentiële websitebezoeker en kan je hier beter op inspelen.

 

Wil je meer informatie over beeldextensies in Google Ads? Neem dan contact met ons op.

Wellicht vind je deze blogs ook interessant